Cultuur in de Spiegel - Met CiS aan de slag

 

Inleiding | Met CiS aan de slag | Theorie | Onderzoek | Wie | Nuttige links en documenten | Nieuws | Information in English | Contact

 

Paginaoverzicht 

De cultuurspiegel, jouw gids voor cultuur op school

Cultuur in de Spiegel, een literair verslag

Samen cultureel content aan de lerarenopleiding

Beeld in de spiegel

Praktijkvoorbeeld 1: Pilootschool Forum Da Vinci getuigt

Praktijkvoorbeeld 2: Geschiedenis in de spiegel, Israël-Palestina door Antwerpse ogen

Praktijkvoorbeeld 3: Erfgoed in de spiegel

Cultuur in de Spiegel en cultuurkuur.be 

 

De cultuurspiegel, jouw gids voor cultuur op school

Deze brochure bevat concrete suggesties voor iedereen die actief is in het onderwijs (van kleuter tot secundair) en cultuur een plaats wil geven in de klas en/of op school. Het is geen methodeboek of handboek. Het is een leidraad die moet helpen jouw visie op cultuur in het onderwijs helder en scherp te krijgen. Met vragen, antwoorden, tips, suggesties en voorbeelden zet de bundel je op weg. 
 
Wil je weten hoe jouw persoonlijke visie en aanpak als leerkracht in cultuuronderwijs ervaren wordt? Beantwoord de vraagjes op Mijn cultuurspiegel en krijg meteen feedback
 
Download hier de schematische voorstelling van de 4 culturele vaardigheden en de 4 cultuurdragers volgens Cultuur in de Spiegel:
 

Cultuur in de Spiegel, een literair verslag 

Journaliste Anna Luyten bezocht de pilootscholen die aan het onderzoek meewerkten, en ging met hen in gesprek over hun ervaringen. Ze portretteerde enthousiaste leerkrachten, interviewde onderzoekers Barend van Heusden en Lode Vermeersch en sprak met kunstenaars en culturele partners. Ook blikt Luyten terug op de Dag van de Cultuureducatie, waar beide ministers Crevits en Gatz aanwezig waren en vertelden over een intensere samenwerking tussen onderwijs en cultuur in de toekomst. 

 

Samen cultureel content aan de lerarenopleiding 

'Samen cultureel content' is een samenwerking tussen de lerarenopleidingen UCLL, VIVES en ODISEE. Het project wil kwalitatieve cultuureducatie integreren in verschillende vakcontexten aan de lerarenopleiding. Docenten en studenten werkten samen in professionele leergemeenschappen en vertrokken vanuit de theorie van Cultuur in de Spiegel.

Meer informatie en praktijkvoorbeelden vind je op cultureelcontent.com. 

 

Beeld in de Spiegel

Op Het Archief voor Onderwijs kan je als leerkracht met je lerarenkaart terecht voor meer dan 6000 beeld- en audiofragmenten van de openbare omroep.

 

De website is in het kader van Cultuur in de Spiegel een handige tool. Via een gericht beeldaanbod zet je je leerlingen aan tot waarnemen en conceptualiseren, en handige lestips in de collecties bieden inspiratie voor verbeeldende opdrachtenDankzij gerichte aandacht voor cultuurreflectie bij de selectie van het materiaal, kan je met je leerlingen ook werken aan het analyserenBovendien vind je er binnenkort, zowel voor lager als voor secundair onderwijs, een aanbod collecties rond verschillende cultuuronderwerpen, opgebouwd vanuit de vier vaardigheden.

 

Terug naar boven

 

 

Praktijkvoorbeeld 1: Pilootschool Forum Da Vinci getuigt

Lode Vermeersch, hoofdonderzoeker, begeleidde vier pilootscholen in het kader van het onderzoek Cultuur in de Spiegel Vlaanderen. Samen met de leerkrachten zocht hij naar wat Cultuur in de Spiegel kan betekenen voor de lespraktijk. De leerkrachten van pilootschool Forum Da Vinci in Sint-Niklaas blikken terug op deze ervaring en vertellen hoe Cultuur in de Spiegel hen tot op de dag van vandaag inspireert. 

 
 

Praktijkvoorbeeld 2: Geschiedenis in de spiegel, Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 

De leerlingen van 6 economie-moderne talen van het Antwerpse Xaveriuscollege bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten. Uitgangspunt was het boek "Israël-Palestina, een tweespraak" van Ludo Abicht en André Gantman, waarin beide heren de eeuwenoude geschiedenis achter het geschil toelichten en de actuele situatie bediscussiëren. 

Terwijl de leerlingen wekelijks een hoofdstuk uit het boek lazen, kregen ze bezoek van verschillende deskundigen. Onder meer professor hedendaagse geschiedenis Bruno De Wever gaf zijn genuanceerde kijk op de gebeurtenissen. Twee langspeelfilms, 'Promises' en 'Five broken cameras' gaven het conflict een gezicht.  

Eens de scholieren voldoende kennis over de situatie vergaard hadden, onderwierpen ze hun eigen handboek geschiedenis en een Marokkaans schoolhandboek aan een grondige vergelijking. Het hoofdstuk over het Palestijns-Israëlisch conflict in de Marokkaanse cursus werd door professor Arabistiek en linguïstiek Helge Daniëls voor de gelegenheid vertaald en met de leerlingen besproken. 

Tijdens het traject vergaarden de leerlingen uit Deurne niet enkel diepgaande kennis over deze complexe problematiek, maar ook, en misschien vooral, leerden ze met een kritische blik kijken naar de informatiebronnen die hen thuis, op school en elders aangeboden worden. In de video zie je op 22'25'' hoe professor Barend van Heusden zijn theoretisch model Cultuur in de Spiegel gereflecteerd ziet in dit boeiende project.

 
 

Praktijkvoorbeeld 3: Erfgoed in de spiegel

In Sint-Pieters-Leeuw ontdekten de leerlingen van de gemeentelijke basisschool Den Top watererfgoed in de buurt. Via afwisselende activiteiten en werkvormen kwamen de vier CiS-competenties als vanzelf aan bod.

Ontdek het project in de brochure Buurten met Erfgoed van Heemkunde Vlaanderen.

 

Cultuur in de Spiegel en cultuurkuur.be

Binnenkort krijgt Cultuur in de Spiegel zijn eigen plek op cultuurkuur.be, het online platform waar cultuur en onderwijs elkaar vinden. 

Terug naar boven