nieuws

Vlaamse regering keurt actieplan 'Cultuur en onderwijs: Samen voor meer en beter' goed

Op 14 oktober heeft de Vlaamse Regering het actieplan ‘Cultuur en Onderwijs: Samen voor meer en beter’ goedgekeurd. Aan de hand van dit plan versterken de Vlaamse ministers van Onderwijs en Cultuur Hilde Crevits en Sven Gatz hun samenwerking. Het is hun ambitie om elk kind en elke jongere, ongeacht de thuissituatie en sociaaleconomische achtergrond, mee te laten genieten van cultuur. Cultureel bewustzijn en culturele expressie helpen jongeren om de uitdagingen van morgen zelfbewuster aan te gaan. Professionele organisaties uit de cultuursector krijgen hierbij een meer uitgesproken rol.

  • media
  • projectwerking

gedichtendag in flanders fields museum

Het boek “Ule, ik was veertien in 1914” van Marc de Bel inspireerde heel wat klassen tot het schrijven van gedichten met als thema ‘Vluchtelingen’.
Uit de meer dan 30 inzendingen wees de jury, na rijp beraad, de 5 Technische Bakkerij klas C van de Bakkerijschool Ter Groene Poorte als winnaars aan.

Op donderdag 30 oktober worden de leerlingen in het In Flanders Fields Museum ontvangen.
Na een geleide rondleiding in het museum (om 13u30)  volgt er nog (om 15u) een nabespreking met Marc de Bel.

Winnende gedicht :

  • andere
  • erfgoed
  • literatuur

Workshop beatboxing of een eigen muziekfestival op school. Het kan!

Een workshop beatboxing, verhalen uit de boekentuin, een eigen muziekfestival. Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidies in het kader van het project Dynamo. 199 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits 287.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren.

  • projectwerking

Peter Jongenelen is Beste Boekenmeester 2016

We hebben hem, een primeur! De allereerste Beste Boekenmeester!

Peter Jongenelen is gek op sprookjes, voelt zich helemaal thuis in een kinderboekenwinkel en is een krak in voorlezen. De leerlingen van het vierde leerjaar van basisschool Sint-Jozef in Kalmthout krijgen met een boekenkasteel, een bak vol buitenbeentjes en een voorleesboekenkast steeds weer honger naar meer.

  • literatuur

Een bak vol buitenbeentjes

Peter Jongenelen, meester van het vierde leerjaar op basisschool Sint-Jozef in Kalmthout werd genomineerd voor Beste Boekenmeester 2016. Hij dompelt de leerlingen onder in boeken en geeft hen met een boekenkasteel en een bak vol buitenbeentjes honger naar meer. ‘Voorlezen doet ook lezen.’

  • literatuur

Verhalen voelen

Nancy Ver Elst, juf van de derde kleuterklas op basisschool Sint-Lukas in Schaarbeek werd genomineerd voor Beste Boekenjuf 2016. Met voeltekeningen en boeken op rol brengt juf Nancy de verhalen tot leven. ‘Het zou saai zijn om elk jaar hetzelfde te doen, want er zijn altijd nieuwe boeken te vinden.’

  • literatuur

Lezen met Wurmpie en Glimpie

Elke Van Rooy en Elke Compeers, juffen van de peuterklas en van het vierde leerjaar van freinetschool De Regenboog in Turnhout werden genomineerd voor Beste Boekenjuf 2016. Verkleed als boekenwurmen Wurmpie en Glimpie trapten ze de voorleesweek op gang. ‘We proberen altijd origineel uit de hoek te komen.’

  • literatuur

Moppen tappen met de leeskater

Sabrina De Brandt werd genomineerd voor Beste Boekenjuf 2016. Tekenen als een echte illustrator, of moppen tappen met de leeskater, de boekenklas van juf Sabrina zit vol verrassingen voor de leerlingen van de broederschool in Groot-Bijgaarden ‘Een boek spreekt me aan als ik er mee aan het werk kan.’

  • literatuur

Personages op klasbezoek

De kleuterjuffen van basisschool Eureka in Torhout dingen mee naar de titel van Beste Boekenjuffen 2016. In alle kleuterklassen staan prentenboeken centraal rond het thema van de maand. ‘Altijd een nieuw personage op bezoek hebben in de klas, vinden de kleuters best spannend.’

  • literatuur

Juf Ann en de boekenboemerang

Ann Verdoodt, GOK-leerkracht in kleuterschool Heilig-Hart in Jette, werd genomineerd voor Beste Boekenjuf 2016. Met een boekenboemerang en voorleessessies in verschillende talen, wijst Ann de kleuters en de ouders de weg in boekenland. ‘Voorlezen motiveert hen om zelf ook te gaan lezen.’

  • literatuur

Pagina's